Vrouwelijke pioniers in de jazz Een onmiskenbare invloed

Vrouwelijke pioniers in de jazz: Een symfonie van emancipatieVrouwelijke pioniers in de jazz: Een symfonie van emancipatie

1. Inleiding

Dompel jezelf onder in de betoverende wereld van jazz. Maar nu eens niet in de schijnwerpers van Louis Armstrong of Duke Ellington. Nee, we maken een reis langs de vrouwelijke pioniers in de jazz, de vrouwen die ondanks talloze obstakels hun stempel drukten op dit genre.

2. De Oorsprong van Jazz

Jazz vindt zijn oorsprong in de diepe zuidelijke staten van Amerika, waar Afro-Amerikaanse gemeenschappen de basis legden voor deze genrebrekende muziekstijl. Maar waar waren de vrouwen in dit beeld? Zaten ze aan de zijlijn of waren ze een integraal onderdeel van deze revolutionaire beweging?

Wist je dat er enorm veel populaire jazz afspeellijsten te vinden zijn op Spotify? Zoek op Jazz afspeellijst en bekijk de meest populaire jazz afspeellijsten van Spotify. Kom je er niet uit? Even de spotify klantenservice bellen voor hulp of stuur een mailtje naar de klantenservice van Spotify. Ze helpen je graag. Daarnaast is er online ook veel informatie te vinden als je problemen ondervindt met Spotify.

3. Vrouwen in de Vroege Jazz

3.1. Lillian Hardin Armstrong

Achter elke grote man staat een grootse vrouw. Zo ook Lillian Hardin Armstrong, vrouw van Louis Armstrong. Ze was een formidabele pianiste en componiste, die in de jaren 1920 baanbrekend werk verrichtte in de vroege jazz.

3.2. Mary Lou Williams

Mary Lou Williams, een autodidactische pianiste, arrangeur en componiste, bracht jazz naar nieuwe hoogten met haar unieke en dynamische composities. Zij is een van de weinige vrouwen die zowel in de vroege als in de moderne jazz een belangrijke rol speelde.

4. De Gouden Eeuw van Jazz

4.1. Ella Fitzgerald

Ella Fitzgerald, bijgenaamd de “First Lady of Song”, was de ongeëvenaarde koningin van de jazz in de jaren ’40 en ’50. Haar stem, puur en krachtig, blijft nog steeds in de oren naklinken.

4.2. Billie Holiday

Billie Holiday, met haar onvergelijkbare emotionele expressie en interpretatieve diepte, heeft de norm gesteld voor wat het betekent om een jazzzangeres te zijn.

5. Vrouwen in de Moderne Jazz

5.1. Nina Simone

Nina Simone, een klassiek geschoolde pianiste, combineerde jazz met soul, pop, gospel, en blues, en werd een icoon van de Civil Rights Movement. Haar muziek en invloed blijven tot op de dag van vandaag resoneren.

5.2. Norah Jones

Norah Jones, die in het begin van de 21e eeuw op het toneel verscheen, heeft met haar unieke blend van jazz, pop, en country de harten van miljoenen mensen over de hele wereld veroverd.

6. De Invloed van Vrouwelijke Jazz Artiesten

Deze vrouwen hebben niet alleen muzikale barrières doorbroken, maar hebben ook geholpen om genderstereotypen te ontmantelen. Ze hebben de weg vrijgemaakt voor toekomstige generaties van vrouwelijke jazzartiesten, en hun nalatenschap leeft voort in de muziek die we vandaag de dag beluisteren.

7. Huidige en Toekomstige Rollen van Vrouwen in Jazz

Vrouwen blijven een cruciale rol spelen in de jazz, van performers en componisten tot producenten en academici. Met elke nieuwe generatie worden de grenzen verder verlegd, en het is opwindend om te zien welke nieuwe talenten nog op de voorgrond zullen treden.

8. Conclusie

Van Lillian Hardin Armstrong tot Norah Jones, de bijdragen van vrouwen aan de jazz kunnen niet worden onderschat. Ze hebben met hun talent, vasthoudendheid, en moed de weg vrijgemaakt voor toekomstige generaties van artiesten, en hun muziek blijft ons inspireren en ontroeren.

9. Veelgestelde Vragen

1. Wie waren enkele van de eerste vrouwelijke jazzartiesten?

Enkele van de eerste vrouwelijke jazzartiesten waren Lillian Hardin Armstrong en Mary Lou Williams.

2. Wie was de ‘First Lady of Song’?

De bijnaam ‘First Lady of Song’ behoorde tot Ella Fitzgerald, vanwege haar ongeëvenaarde talent en invloed in de jazz.

3. Wat is de invloed van vrouwelijke jazzartiesten op de muziekwereld?

Vrouwelijke jazzartiesten hebben niet alleen muzikale barrières doorbroken, maar hebben ook bijgedragen aan de ontmanteling van genderstereotypen in de muziekindustrie.

4. Welke rol spelen vrouwen in de moderne jazz?

Vrouwen blijven een cruciale rol spelen in alle facetten van de jazz, van het optreden en componeren tot het produceren en doceren.

5. Wie zijn enkele bekende moderne vrouwelijke jazzartiesten?

Enkele bekende moderne vrouwelijke jazzartiesten zijn Nina Simone en Norah Jones.

Geschiedenis van Jazz MuziekGeschiedenis van Jazz Muziek

Jazzmuziek, een genre dat zo vloeiend en dynamisch is als de muzikanten die het spelen, heeft een rijke en kleurrijke geschiedenis. Maar waar begon het allemaal? In dit artikel duiken we in de oorsprong, evolutie en impact van jazz, om een beter begrip te krijgen van deze unieke muziekstijl.

De oorsprong van jazz

De Afrikaanse wortels

Jazz vindt zijn wortels in de muzikale tradities van Afrika. Slaven uit West-Afrika brachten hun ritmische structuren en instrumenten mee naar Amerika. Deze muzikale elementen vermengden zich met Europese harmonieën en melodieën om een uniek nieuw geluid te vormen.

De geboorte van Jazz in New Orleans

New Orleans, een smeltkroes van culturen, is algemeen erkend als de geboorteplaats van jazz rond het einde van de 19e eeuw. Hier mengden Afrikaanse ritmes en melodieën zich met Europese harmonieën en instrumenten, beïnvloed door blues, ragtime en marching band muziek.

De evolutie van Jazz

1920’s: De Jazz Age

In de jaren 1920, ook wel bekend als de Jazz Age, werd jazzmuziek de populairste muziekstijl in Amerika. De Roaring Twenties werden gekenmerkt door levendige jazzbands die speelden in speakeasies en dance halls, met muzikanten als Louis Armstrong en Duke Ellington die zich begonnen te onderscheiden.

1930’s – 1940’s: De Swing Era

De jaren 1930 en 1940, bekend als de Swing Era, zagen de opkomst van big bands. Swingmuziek, gekenmerkt door een sterke, ritmische groove en improvisatie, werd het dominante genre in deze periode.

1950’s: Bebop en Cool Jazz

In de jaren 1950 kwamen nieuwe stijlen zoals bebop en cool jazz naar voren. Bebop, gekenmerkt door complexe melodieën en harmonieën, richtte zich meer op de artistieke expressie dan op dansbaarheid. Tegelijkertijd verzachtte cool jazz de intensiteit van bebop met een meer ingetogen en melodische stijl.

1960’s: Free Jazz en Fusion

In de jaren 1960 ontstonden free jazz en fusion. Free jazz gooide traditionele structuren overboord voor pure improvisatie, terwijl fusion jazz vermengde met rock, funk en wereldmuziek om nieuwe geluiden te creëren.

Belangrijke figuren in de Jazz geschiedenis

Louis Armstrong

Louis Armstrong, vaak beschouwd als de vader van de jazz, heeft een grote invloed gehad op de vroege ontwikkeling van de jazz. Zijn ongeëvenaarde trompettechniek en kenmerkende zangstijl hebben de norm gesteld voor toekomstige jazzmuzikanten.

Duke Ellington

Duke Ellington, een prominente figuur in de Swing Era, staat bekend om zijn innovatieve arrangementen en composities. Zijn orkest, het Duke Ellington Orchestra, heeft enkele van de meest gedenkwaardige jazzstandards geproduceerd.

Miles Davis

Miles Davis, een van de meest invloedrijke figuren in de jazzgeschiedenis, heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van verschillende jazzstijlen, waaronder cool jazz, hard bop, modal jazz en jazz fusion.

Jazz vandaag

Jazz blijft evolueren en groeien, met nieuwe stijlen en subgenres die voortdurend ontstaan. Van traditionele jazz tot experimentele fusion, jazz blijft een levendig en relevant genre dat muzikanten en luisteraars over de hele wereld blijft inspireren.

Innovatie

De geschiedenis van jazz is een verhaal van innovatie, improvisatie en culturele uitwisseling. Het is een muziekgenre dat voortdurend evolueert en zichzelf opnieuw uitvindt, maar altijd trouw blijft aan zijn wortels in ritmische expressie en emotionele authenticiteit.

Veelgestelde vragen

  1. Waar komt jazz oorspronkelijk vandaan?
  2. Jazz heeft zijn oorsprong in de muzikale tradities van Afrika en werd geboren in New Orleans in de late 19e eeuw.
  3. Wie zijn enkele van de meest invloedrijke jazzmuzikanten?
  4. Enkele van de meest invloedrijke jazzmuzikanten zijn Louis Armstrong, Duke Ellington en Miles Davis.
  5. Hoe heeft jazz zich ontwikkeld door de jaren heen?
  6. Jazz heeft zich ontwikkeld door verschillende stijlen en subgenres zoals Swing, Bebop, Cool Jazz, Free Jazz en Fusion.
  7. Wat zijn de kenmerken van jazzmuziek?
  1. Jazzmuziek wordt gekenmerkt door improvisatie, complexe ritmes, expressieve melodieën en een unieke samensmelting van culturele invloeden.
  2. Hoe is de jazzscene vandaag?
    • Jazz blijft een levendig en relevant genre, met nieuwe stijlen en subgenres die voortdurend ontstaan, en muzikanten en luisteraars over de hele wereld blijven inspireren.

De geschiedenis van jazz is niet alleen een verhaal van muzikale evolutie, maar ook een weerspiegeling van culturele uitwisseling en sociale verandering. Het is een genre dat voortdurend evolueert, maar altijd trouw blijft aan zijn roots. Jazz is meer dan muziek – het is een manier van leven.

popcentrum

Haags PopcentrumHaags Popcentrum

Het Haags Pop Centrum (HPC) is een in Nederland en Den Haag gevestigde organisatie die popgroepen, muzikanten voorziet van een eigen muziekscene. In 2018 is de naam ‘HPC’ gewijzigd in Popradar Den Haag

Het Haags Popcentrum werd in 1985 opgericht door een groep Haagse popmuzikanten. De Schak, een andere verzameling uit het nabijgelegen Lissekkerke, werd hun partner en publiceerde maandelijks de Haagse Pop Krant met lokale bands als Scumfucked Orphans of Mental Avengers aan boord – je kunt hier meer lezen over deze iconische Nederlandse publicatie!

Het wekelijkse popmuziekblad bevatte interviews met bekende en onbekende artiesten, concertagenda’s uit het hele land en reportages over actuele gebeurtenissen in HPC.

De rubriek Zoekertjes bevatte kleine advertenties van/voor de betreffende optredende groepen die meer inzicht gaven in hun muzikale smaak of waar zij op dat moment mee bezig waren.

Diensten

Het Haags Pop Centrum biedt mogelijkheden voor bands om te spelen en op te nemen in een professionele studio, maar organiseert ook evenementen zoals presentaties van startende groepen of videosessies. Er is ook een jaarlijkse popweek met verschillende workshops over het maken van muziekvideo’s naast tutorials van bekende muzikanten zoals The Living Tombstone!

Festiviteiten

Het HPC organiseerde verschillende festivals, zoals Rockzooi en Try-out. Op 13 augustus 1988 werd het Ooievaar/Haags Plein Open festival gehouden met Jojo de la Fuente met optredens van bands uit heel Nederland waaronder Arctic Heat die dit jaar op het Spuiplein in de open lucht zouden gaan spelen!

Als je op zoek bent naar een groot popfestival deze oktober, dan is de Haagse Popweek perfect. Dit jaar wordt het nog groter met meer dan 100 acts die in één week spelen en plaatsvinden op veel verschillende locaties rondom Rotterdam! De afsluiter van Paard van Troje is gastheer voor State-X New Forms – een innovatief muziekfestival tussen twee populaire festivals aan tegenovergestelde kanten van de stad; we hopen dat ze hun samenwerking ook volgend jaar voortzetten want beide evenementen zijn echt je tijd (en geld!) waard.

De eerste samenwerking vond plaats in het kader van het Haags Cultuurjaar 2004. Dit festival is nu een jaarlijks terugkerend evenement, en er treden altijd een aantal geweldige underground acts op uit heel Europa, maar ook Nederlandse zoals Pere Ubu of James Blake!

De wethouder van cultuur en citymarketing, Marjolein de Jong opende op 12 oktober 2012 de nieuwe repetitieruimtes van HPC2.0, die gebruikt zullen worden voor bandcoachingsessies, muzieklessen of gewoon tijd om te oefenen met vrienden!

Bands

De oefenruimtes van het HPC waren een toevluchtsoord voor bands die hun stempel wilden drukken. Van de winnaars van wereldklasse zoals Burma Shave en Shockwave, tot beginnende muzikanten die iets nieuws probeerden – het was geen verrassing dat enkele van Nederlands beroemdste muzikale acts door deze zalen zijn gekomen!

Jarenlang had het HPC (dat toen Pop In heette) een poppodium voor amateurmuzikanten. De gemeenschap was klein en ze moesten demo’s insturen om te worden toegelaten; maar nu is er een open platform waar iedereen kan optreden zonder dat kwalificaties nodig zijn! Vroeger had het namen als Muziekcafé of gewoon ‘het concert’. Uiteindelijk werd het na vele naamsveranderingen – vanaf januari 2004 – POPRADAR genoemd.

Het HPC opende in 2004 een dependance op de Riviervismarkt om festivals en projecten te organiseren. We zijn gaan samenwerken met Cultureel Jongerencentrum Bazart en nemen de verantwoordelijkheid voor de programmering en publiciteit die zich richt op niet-standaard muzieksoorten zoals punk, metal of hardcore hardhouse style (aanverwante stijlen). Er is een samenwerking tussen ons door middel van een personele unie die jongeren uit heel Nederland die dezelfde interesses hebben maar uit verschillende delen van de samenleving komen stimuleert door ze samen te brengen op deze evenementen.

Media

In 1996 verscheen voor het eerst Stork on Stage. Deze opvolger van de Haagse Popkrant werd het toonaangevende muziektijdschrift voor de Haagse popscene dat het tot 2006 uithield zonder toekomst omdat internetmedia het overnamen en zich lokaal te snel ontwikkelden. Sindsdien is HPC doorgegaan met het ontwikkelen van diverse online projecten zoals de Haagse Popserver database met alle informatie over lokale pop in 2003, momenteel de grootste bron binnen Nederland in vergelijking met het buitenland.

Toen Den Haag toe was aan een vernieuwing, wendden zij zich tot Storks. Het programma begon uit te zenden op lokale radiostations en werd al snel een van hun populairste programma’s door elke maand duizenden mensen te trekken – en dat allemaal omdat het mensen dichter bij de natuur bracht door middel van muziek!

Toen popmuzikanten uit Den Haag en het HPC luid genoeg protesteerden, veranderde West van gedachten over de afwezigheid van Stork On Air in de ether. Ze gaven hun eigen internetkanaal “Westpoponline” op ten gunste van Den Haag FM waar vrijwilligers video’s bewerken en presenteren van deze Nederlandse non-profitorganisatie die veel kinderliedjes opneemt in medische trainingen voor artsen in heel Europa en ook workshops op universiteiten als Utrecht of Leiden zodat ze studenten kunnen leren hoe muziektherapie ook werkt!

Dutch MountainsDutch Mountains

Peter Voskuil’s boek, “Dutch Mountains”, is een verkenningstocht door de wereld en het erfgoed van de Nederlanders. De 730 pagina’s tellende tekst documenteert meer dan 200 interviews met persoonlijkheden uit alle lagen van de bevolking gedurende vijf jaar bij het schrijven van dit lijvige boekwerk over hun geschiedenis en cultuur. Inclusief bijdragen van popartiesten zoals Justin van der Lugten (Den Haag).

“Het was een genoegen om vandaag met u te spreken. Uw inzichten in de muziekindustrie zijn van onschatbare waarde en uw verhalen zullen een interessante lectuur zijn voor iedereen die wil weten hoe het leven in Den Haag was in de tijd dat dit allemaal gebeurde.”

De tone of voice moet vriendelijk blijven, maar ook professioneel, informatief, gespreksafsluitend enzovoort.

Jaren zestig

Den Haag was in de jaren zestig een hotspot voor de beatcultuur. Het Veronica schip zond de hele dag populaire muziek uit vanaf zijn ankerplaats voor de kust, en talloze bands vormden zich op scholen in de hele stad om elke avond op te treden met andere gelijkgestemde muzikanten. Die deze nieuwe vorm van expressie waardeerden terwijl anderen gewoon genoten van het dansen van “De Marathon” door de buurten tot laat in de avonduren.

Op 31 januari 1965 maakten The Motions hun debuut voor de pers in Wassenaar. Ze werden aangekondigd als een van de grootste muzikale ontdekkingen van dat jaar en als de Nederlandse Beatsensation door zowel de media als de fans! Wasted Words werd een instant hit voor deze Amsterdamse band wiens faam zich al snel verspreidde over Europa grotendeels dankzij de vele hits als That Day (dat #1 werd), Please Go (#2) In My House (#4). Twee andere grote successen kwamen van bands die uit Q65 kwamen: “Tears” met zanger Phil Lewis; op de voet gevolgd door zijn eigen solosingle “Love And Pride” Andere opmerkelijke succesverhalen zijn Hu & Hill Tops die later Houserockerz vormden nadat ze vooral bekend waren geworden.

Venus

Eind jaren zestig, begin jaren zeventig veroverden Nederlandse bands Amerika. Willem van Kooten noemde dit fenomeen “The Dutch Invasion,” omdat ze een van onze meest succesvolle exportindustrieën werden met nummers als ‘Venus’ van Rubber Dubber of Radar Love van Golden Earring die tussen 1970-1972 nummer 1 bereikten op Billboard’s Hot 100 chart.

Verkrijgbaar in de boekhandel

Dutch Mountains is een nieuw boek over Nederlandse populaire muziek met meer dan 500 pagina’s die een diepgaand perspectief bieden op de “gouden” tijd. Het is waarschijnlijk dat mensen er decennia later nog steeds uit zullen citeren, dus zorg ervoor dat je vandaag nog een exemplaar in huis haalt!

nederpop

Het begin van NederpopHet begin van Nederpop

De release van ‘Kom Van Dat Dak Af’ door Peter en zijn Rockets, de eerste echte Nederlandstalige rock & roll hit in april 1960, wordt vaak genoemd. Dit nummer bekeerde een hele generatie tot nieuwe muziek die ze hoorden op hun transistorradio’s. Toen het uitkwam op ongeveer hetzelfde moment dat Amerika via AM-radiostations luisterde naar platen van Little Richard of Elvis Presley die ook eerder dat jaar waren uitgekomen! Maar dan ga je voorbij aan het feit dat er in het buitenland al een ondergronds bestaan bestond achter deze trend die Rock n’ Roll wordt genoemd sinds 1957. Met groepen als The Tielman Brothers die Nederlandse podia onveilig maakten vanaf 1957 en die snel populair werden in heel Europa voordat ze terugkwamen naar huis waar meer mensen ze ook zouden horen.

Zodat je het moment kunt herinneren met een tastbaar en uniek aandenken, hebben we gekozen voor het uitbrengen van hun eerste single. Op een onbekende datum in 1958, maar voor altijd meer bekend als Rock Little Baby Of Mine!

Dansmuziek

De titel van dit artikel is Bill Haley’s ‘Rock Around The Clock’ dat de eerste rock and roll hit in Amerika was. Het klinkt veel opwindender dan alle andere soorten dansmuziek voor die tijd, dus de mensen waren wilder als ze erop dansten!

Het geluid van Rock and Roll klinkt die zomer als een rage, wat ertoe leidt dat veel mensen hun eigen feestjes beginnen met deze nieuwe muziek. In september publiceert Tuney Tunes een ooggetuigenverslag van zo’n feest in Connecticut waar het hele publiek rond waggelt terwijl ze dansen op Shake Rattle And Roll compleet met whiskey flessen die in poses worden gegooid voor het maken van foto’s!

Springen

De bloeddorstige dodendans is een hoofddraaiende, lichaamsverstuikende aangelegenheid die voor de doorsnee mens onmogelijk te volgen zou zijn. De performers zijn ongelooflijk lenig en lijken bijna gewichtloos als ze om elkaar heen springen in een eindeloze reeks intense omhelzingen. Gevolgd door worpen of worpen in de menigte aan beide kanten als stenen die over het water worden gegooid (Tuney Tunes).

Film

“Rock Around The Clock” van Bill Haley and the Comets werd uitgebracht in maart 1956. Het bereikte nummer vier op Elseviers Weekblad’s top tien lijst voor best verkochte singles dat jaar, voordat het in Amerika doorbrak met een verschijning op nummer één drie maanden later! Toen deze film uitkwam – waarin authentieke rock & roll danspasjes van jongeren uit heel Nederland werden vastgelegd – leek de hemel ook onbegrensd; maar de autoriteiten waren niet zo optimistisch over de invloed of populariteit ervan: met name die rond Apeldoorn, die vertoningen verboden omdat het zoveel onrust veroorzaakte onder de bewoners daar (hoewel Leeuwarden ze wel liet spelen). Maar Gouda zou anders zijn…

Nieuw Fenoneem

De muziek van The Beatles was oorspronkelijk bedoeld als anti-establishment. Naarmate het zich verspreidde over Amerika, begonnen meer mensen te luisteren en sommigen namen aanstoot aan hun teksten die kritisch waren tegen de normen van de samenleving voor die tijd, terwijl anderen het nieuwe geluid met open armen accepteerden; maar in Nederland was er geen ontkomen aan om geconfronteerd te worden met een ramp in september 1956, want ook zij zouden rock & roll een niet te stoppen nachtmerrie laten veroorzaken!

Het tij keren

De Nederlandse omroepen proberen nog steeds het tij te keren. Ze laten alleen komische, maar vooral nietszeggende vertalingen zien van ‘Rock Around The Clock’ van De Spelbrekers en Willem Word Wakker – een vrije bewerking van een Everly Brothers hit die niets van de opwinding van echte rock & roll platen heeft.

Radio

Tegenwoordig kun je geen echte Nederlandse jongere meer zijn zonder overal een mening over te hebben. “Ik hoorde rock & roll in de snackbar en daar gingen alle mensen naartoe die wilden luisteren”, zegt Andy Tielman (71), frontman van The Tielman Brothers met nostalgie in zijn stem. En dat deden wij ook!

De eerste rock & roll bands worden gevormd door jongeren uit Nederlands-Indië. Velen van hen spelen gitaar in Hawaiiaanse groepen, en als die interesse snel wegebt stappen ze over op instrumenten met een meer conventionele bezetting zoals bas of drums.

Klanken

Alle rockers in dit boek zijn goede muzikanten met gevoel voor showmanship. Ze weten hoe ze je op het podium moeten brengen en maken een entree als geen ander! Als het zover is, zorgt hun muzikale achtergrond van krontjong en hawaiiaans voor precies genoeg geluid dat je oren de hele avond tevreden houdt.

De Tielman Brothers zijn een familieband uit Surabaya die al sinds hun kindertijd samen optreedt. Ze staan bekend om hun unieke sound en meeslepende optredens, die ze te danken hebben aan jaren op het podium als kinderen met KNIL-soldaten!

De familie Tielman verliet hun huis in 1953 en maakte de reis naar Nederland. In deze periode hoorden zij voor het eerst ‘Rock Around The Clock’, waarover Andy het volgende zegt: “Vlak voor ons vertrek luisterden we op een Amerikaans radiostation naar wat er zou gebeuren als we daar nog waren”

Countrymuziek

Het was zo geweldig om dit nummer te kunnen spelen voor ons dansfeest! We hebben altijd van countrymuziek gehouden, en het paste precies bij al het andere dat we speelden. Om ze dansbaarder te maken, heb ik wat rollende baslijnen en een paar afterbeats toegevoegd bovenop wat je in de originele opname hoort – wat al die langzame dansjes veel leuker maakte 🙂

Toen de Tielman Brothers voor de eerste keer in Den Haag optraden, werden ze begroet door oude bekenden en Nederlanders. Zo is het allemaal begonnen: Met één concert dat iets bijzonders begon!

Op het podium

De broers baren opzien met hun spectaculaire podiumact, waarbij ze gitaren in het rond gooien en de bas manipuleren met drumstokken. Dit is hier nog nooit vertoond! De groep is uitgenodigd om in Brussel op te treden tijdens Wereldtentoonstelling 1958 van 17 april tot 19 oktober. Ze spelen dan in het Hawaiian Village Pavilion als onderdeel van verschillende acts waaronder: “The Singingokingers.”

“Op de Expo speelden we als pauzeprogramma, maar het was ongelooflijk geweest. Meteen kwam er iemand naar ons toe die een album van onze muziek wilde uitbrengen.”

De band nam dit aanbod onmiddellijk aan, aangezien succes kan worden afgemeten aan hoeveel mensen willen wat je hebt gemaakt! ‘Rock Little Baby Of Mine’ verscheen op Fernap Records – Belgisch label voor al je rock & roll behoeften!”

Mozart

De Nederlandse media was niet erg blij toen we ons album opnamen voor de Vlaamse TV en nog minder dat het klonk als 18e eeuwse rock. De liedjes zitten vol passie, woede en melodieën uit vervlogen eeuwen!

De Tielman Brothers werden benaderd door verschillende Duitse nachtclubs, vooral in de snelgroeiende havenstad Hamburg. Er is veel werk voor groepen die zowel rauw publiek als zeelui kunnen vermaken; hier kwamen ze dan ook terecht met hun groep na de wereldtournee door Europa!

Beatles

“Ik zat vroeger in een band en wij waren beter dan de Engelse bands omdat ze ons niet konden verstaan als we Duits spraken. De Beatles kwamen naar ons kijken, gewoon voor de lol of soms was het echt spannend.”

Veel mensen hielden toen van rock’n’roll maar er was ook concurrentie tussen sommige groepen zoals The Rolling Stones die hun geluid helemaal voor zichzelf wilden terwijl Amerikaanse muzikanten totaal andere stijlen hadden: “We speelden ook country muziek met deze banjo!”

De grote successen

De Tielman Brothers, een Nederlandse band die evenzeer van rock and roll hield als van Elvis Presley, konden het alleen in Duitsland maken, waar hun sound meer geschikt was voor nachtclubs. Toch slaagden ze erin door hun trouwe fans – zelfs wanneer andere landen hen niet met open armen omarmden zoals Frankrijk of Italië!

Historie

De Tielman Brothers, een Nederlandse popgroep van twee broers, krijgen nu eindelijk hun verdiende loon in de geschiedenisboeken. In de afgelopen jaren hebben ze een eervolle plaats gekregen tussen andere muzikale grootheden na succes te hebben geboekt met meerdere albums onder Teleac Records Nederpop Met Hart En Ziel. Één aflevering alleen al wijdde een hele schijfruimte aan hen en Andy’s carrièreprestaties ook buiten de muziek!

De voormalige frontman van de band treedt nog steeds incidenteel op. Zo deelde hij nog niet zo lang geleden het podium met Dinand Woesthoff van Kane die zich daarmee nadrukkelijk in de traditie indierock plaatst.

“Al die waardering is prachtig”, zegt Willeke Alberti indringend. “Om eerlijk te zijn waren we er zelf nooit zo mee bezig. De belangrijkste vraag in de groep was hoe kunnen we als muzikanten overleven? Of er volgende maand nog eten is?” Maar ik ben blij dat Nederlanders ons toch in hun hart hebben gesloten.

Muziekstad Den HaagMuziekstad Den Haag

Gitarist Dennis van Leeuwen zei ooit in een interview: “Kane zou heel dicht bij een Rotterdamse band hebben gestaan. In die tijd woonde de geboren Haagse er al jaren.” Sire Dinand Woesthoff woonde wel Gorinchem maar bracht zijn eenentwintigste ook door! Waarom deze verandering? Je leest er alles over in aflevering één van ‘Van Eigen Bodem’.

Den Haag, een kleine stad in Nederland, is de thuisbasis van vele bands van wereldklasse. De jongere generatie zal Di-rect en Anouk noemen, terwijl de oudere generaties misschien Golden Earring of Shocking Blue naar voren zullen brengen, maar dat geldt niet alleen voor hen; voor degenen die hier zijn opgegroeid komen op zijn minst enkele van je favoriete artiesten uit het Haagse Bos. Wat betekent dat? Het betekent dat er geen betere plek is dan waar je woont!

Tielman Brothers

De familie Servaas zit al generaties lang in de muziekbusiness. Ze zijn een begrip in Den Haag, waar ze bladmuziek en nieuwe instrumenten verkopen aan muzikanten uit de hele stad – zelfs in een tijd dat de rock ‘n’ roll net van de grond kwam!

De jonge en enthousiaste verkoper, Nico Servaas buit zijn hustle uit met een sponsordeal van het Britse gitaarmerk Burns. Hij heeft het zo geregeld dat bekende muzikanten hun nieuwe merchandise in ieder geval één keer in Nederland kunnen showcasen voordat ze weer op tournee gaan of een album in het buitenland uitbrengen!

Het succesverhaal geldt niet alleen voor rockers maar ook klassieke artiesten maken gebruik van deze vorm van reclame want mensen willen zo snel mogelijk verse tunes nadat ze die live hebben gehoord.

Golden Earring

Servaas is een echte ontmoetingsplaats voor muzikanten. De professionals komen er op zoek naar gitaren, drums en andere apparatuur. Terwijl de tieners gewoon hun muziek willen spelen met de prachtige instrumenten van Servaas, die zijn gebruikt door helden als Golden Earring’s Rinus Gerritsen of Peter Vink van Q65

Het probleem? Ze zijn veel te duur – zeker als je niet weet hoe een elektrische gitaar werkt!

Terwijl de wereld van de muziekproductie steeds concurrerender wordt, is één man erin geslaagd een manier te vinden voor artiesten in heel Europa om hun werk naar buiten te brengen zonder bang te hoeven zijn dat het niet zal worden gespeeld. Nico Servaas is wat je noemt een eerlijke zakenman: hij geeft zijn beats gratis weg zolang ze hem kunnen terugbetalen wanneer dat nodig is. Mmaar op zijn beurt speelt elke band op instrumenten of geluidsapparatuur van topkwaliteit omdat grotendeels dankzij deze genereuze zet van Servais veel getalenteerde muzikanten vroeg succes hebben gevonden. Wat er vervolgens toe heeft geleid dat andere succesvolle acts ook zijn hulp willen!

Het begin van de jaren zestig is een tijd van verandering voor Servaas en de muziekindustrie in het algemeen. De gouden oorbellen, Q65s (en anderen) zijn doorgebroken naar internationaal succes met hun rock n’ roll geluid gevoed door versterkers die alles wat ze aanraken doen schudden! Ze komen altijd naar de stad om nieuwe spullen uit te proberen en ontmoeten elkaar ook af en toe in een klein winkeltje genaamd “Servaas”. Het duurt niet lang voordat we worden overspoeld door jonge mensen die ons vragen of we iets verkopen dat lijkt op wat Livin Blues doet, omdat ze alles over hen hebben gehoord van een jongen die gek werd van een gitaar te veel. Maar maak je geen zorgen…dat doen we!

Sandy Coast

Servaas was ooit de vriendelijke muziekhandelaar, maar na verloop van tijd werd hij meer een heler die alleen mensen binnenliet als ze iets te zoeken hadden. De mensen gingen er niet meer heen omdat Rinus Gerritsen de voorkeur gaf aan zijn oude concurrent met een beter assortiment en betere prijzen; ook al verkocht Servaas van toen tot nu nog wel eens instrumenten!

Op een tropisch eiland beleeft ’s werelds meest individualistische en geraffineerde muzikant zijn laatste dagen. Hij heeft zich in 1994 verkocht aan concurrenten, maar het lijkt erop dat hij ze niet al te veel zal missen, omdat ze langzaam alles hebben afgenomen wat er toe deed. Geld van een oude man die zich nauwelijks kan herinneren hoe het leven was voordat dit allemaal gebeurde.

Kane

Een band als Di-Rect kan niets te maken hebben gehad met de muziekwinkel van Nico Servaas; hij sloot zijn winkel toen de leden van Di-rect nog op de lagere school zaten. Maar toch, dat ze uit Den Haag komen is hen niet slecht bevallen! Als je deze opkomende artiest voorstelt hoor je vaak “Oh ze horen bij die groep? Ja, die heeft een goede reputatie als één van de Nederlandse rocksteden.” Eigenlijk geldt dat de laatste jaren meer in het algemeen: Niet alleen maakt hun nabijheid elke associatie minder zinvol, maar ook het rechtstreeks bezoeken van artiesten zal moeilijk te weerleggen zijn hoe niet-lokaal deze muzikanten werkelijk zijn (hoewel ik er zeker van ben dat sommigen het zullen proberen).

beat

Haagse BeatHaagse Beat

Het is precies vijftig jaar geleden dat The Golden Earrings en Q’65 hun nummers uitbrachten, die beide worden beschouwd als authentieke Nederlandse rockmuziek. Er wordt gezegd dat omdat deze bands uit Den Haag kwamen. Waar beatclubs meer bloeiden dan waar dan ook in Nederland – de mythe de ronde doet over hoe invloedrijk dit gebied is geweest voor alles wat met beats in Europa te maken heeft; er zijn echter enkele statistieken die anders uitwijzen.

De cijfers laten ons een heel ander verhaal zien!

De Nummer 1

In 1965 was Den Haag de eerste Nederlandse beatstad die de top 40 van Amerika haalde. Een paar maanden later in 1968 schreef Robbie van Leeuwen zijn eerste nummer één hit met ‘Venus’. Dit mijlpaalmoment hielp niet alleen andere succesvolle muzikanten op hun respectieve paden, maar schiep ook een vroeg precedent voor wat hier op Amerikaanse bodem bekend zou worden als de popmuziekcultuur!

De Nederlandse hoofdstad is de thuisbasis van Radio Veronica, een station dat er alles aan doet om popmuziek commercieel succesvol te maken. Het resultaat? 2000 bands en clubs! Niet slecht voor de “stad van de kerken”, toch?!

2000 Bandjes

Het antwoord op de vraag wie er beter was – The Sandy Coast (Voorburg), The Outsiders Amsterdam of Cats Volendam- hangt helemaal af van wie je het vraagt. Aangespoord door dit astronomische aantal van 2000 Haagse bands, laat ik cijfers voor zich spreken het is belangrijk appels met appels te vergelijken! Elke stad had zijn eigen beat-scene; tientallen lokale talenten die optraden op scholen en in buurthuizen.

Als Nederlander die in de Verenigde Staten woont, is het voor mij moeilijk om aan lokale informatiebronnen te komen. Een manier waarop ik dit artikel en andere over cultuur heb gevonden is via het blad Hitweek, omdat daarin vanaf 1965 nieuws over internationale beats wordt gemeld!

De ‘beatagenda’ was een bron die jongeren in heel Nederland vertelde waar de beste bands speelden. Het voordeel van deze informatie is dat het alleen die groepen vermeldde die enige naam hadden en als gerenommeerd beschouwd konden worden, in tegenstelling tot groepen die alleen maar op frat parties door schuifdeuren (tussen) gedraaid werden. Ik heb gekeken naar 1965 & 1966 omdat deze jaren vertegenwoordigen wanneer de Nederlandse rock echt tot zijn recht kwam; niet alleen produceerden beide 200+ singles elk, maar ook klassiekers als “Welterus.”

Beatagenda’s

De gescande agenda’s van 1965 en 1966 hebben 4757 informatieregels opgeleverd, met de datum van het optreden (vaak gekoppeld aan de naam van de band), de naam van de zaal, de locatie. Uit andere bronnen zijn twee velden toegevoegd: de plaats waar ze vandaan kwamen en de afstand die ze die avond moesten afleggen – dit vertelt ons of bands vooral lokaal speelden of ook enkele optredens buiten hun eigen stad/regio hadden!

In 1966 waren de Nederlanders een muziekminnend volk. Ze hadden veel verschillende beat-dagboeken uit heel Europa waarin elk evenement dat in hun stad plaatsvond gedetailleerd werd beschreven en hoe verstrekkend het was voor de populaire cultuur in het algemeen! Dit eerste feit is misschien niet verwonderlijk als je bedenkt dat er in deze periode 688 groepen worden genoemd met 95 plaatsen erbij – ze traden alleen al in deze jaren live op in 459 steden/dorpen; wat bewijst hoe groot de invloed van pop op ons leven hier altijd is geweest (ook al vergeten we het misschien).

Géén koploper

Den Haag is een kleine stad in Nederland die meer bands lijkt voort te brengen dan Amsterdam. De 31% van de lokale muzikanten die uit Den Haag komen produceren meer muziek, en het lijkt erop dat ze meer buiten hun regio spelen (43%). Maar als je naar al deze grote artiesten kijkt, zijn er in 1965 toch nog wat onderlinge verschillen: 22 keer buiten spelen tegen 15 keer door Amsterdammers; buiten 47%, binnen 43%. Dit patroon duikt weer op voor 1966, maar nu iets anders, want hoewel beide regio’s veel talent te zien geven – de Hanze steekt dit jaar met kop en schouders boven de rest uit. Is het eigenlijk één bepaald gebied in de stad, genaamd Weststadt, waar de zaken het meest intens worden!

In 1966 gingen zowel de Amsterdamse als de Haagse bands aanzienlijk vaker buiten hun eigen stad optreden (de gemiddelde reisafstand nam toe) maar ook hier had Amsterdam een duidelijke voorsprong. Dit is interessant omdat zij in 1965 samen 34% van alle optredens voor hun rekening namen; nu slechts 6 jaar later, nu we die magische mijlpaal – 50 jaar sinds de oprichting – naderen, zien we ze met slechts 40% afzakken. Is deze regio in opmars?

De Nederlandse band NV Groep 65 raakte in 1965 in de vergetelheid, terwijl hun single ‘Dank aan de Heer’ geboycot werd en onopgemerkt bleef. The Magic Strangers uit Den Haag namen in deze periode de rol van huisband van zaal De Wieck over, waardoor ze rond 1966 aan de top kwamen met 9 genoteerde optredens waarvan er slechts 1 buiten Amsterdam plaatsvond ZZ & Maskers; deze twee groepen werden ook gepopulariseerd door televisie-uitzendingen waarin bands te zien waren die naast alleen drums ook andere instrumenten bespeelden door in plaats daarvan gitaren of keyboards te gebruiken – iets wat later bekend zou worden als progressieve rockmuziek!

The Golden Earrings komen uit Den Haag, maar ze hebben toch meer optredens binnen een straal van 10 km gedaan dan welke andere band ook. Ze zijn niet in de top 30 lijst van 1966 verschenen, wat jammer was omdat het zo’n iconisch jaar voor ze is! Dat gezegd hebbende is er ook goed nieuws: Amsterdamse bands traden in deze periode 86 keer buiten de eigen regio op, terwijl bands uit Den Haag dat met 93% minder vaak deden.

Géén gemakkelijk leven

Stel dat je in de jaren 60 popmuzikant wilt worden. Je hebt je hele leven nog voor je, maar die dromen gaan altijd gepaard met hard werken en weinig geld – wat het voor veel mensen die zo groot dromen moeilijk maakt om ooit zelf echte muzikanten te worden! Maar als we één ding weten van The Zipps (Dordrecht), dan is dat dat ze elke storm doorstaan.”

Het is algemeen bekend dat Nederlanders tot de vriendelijkste mensen op aarde behoren, maar wist u dat ze ook een duistere kant hebben? In dit geval hebben we het over Hans van Hemert die tot 12 uur ’s nachts bij The Caps stond te zingen en geen betaling kreeg omdat zijn band een half uur te laat in Heerhugowaard arriveerde voor hun optreden. Het liep allemaal uit de hand toen hij zei dat als er geen geld was, hij dan tenminste buiten moest wachten om uitbetaald te worden…en door een aantal sterke mannen in elkaar werd geslagen!

Optredens

In 2003 schreef het Historisch Nieuwsblad dat in elk Amsterdams café wel een bandje speelt. Is dat waar? Binnen een jaar na dato (2004) bleek hoe sterk de situatie in Den Haag/Scheveningen was veranderd: er waren 2 en een kwart meer zalen op 72 vergeleken met 1965 terwijl de optredens met 51% stegen. Als we kijken naar de periode 1916-1966 zien we een vergelijkbare, maar langzamere groei met slechts een toename van ongeveer 10% per decennium.

Zaal Ekestos uit Haarlem had de meeste optredens in 1966. De conclusie is dat Den Haag een stad was vol grote clubs met veel optredens, waaronder Tienerclub Zuiderpark en de Eekhoorn. Amsterdam daarentegen had meer gefragmenteerde scenes waar je kleinere zalen kon vinden die meestal ’s nachts bij maanlicht speelden of after hours clubbing spots zoals Beatrix voordat het weer trendy werd omdat ze er niet om gaven hun geschiedenis artistiek te ruïneren voor geld!

Haagse Hits

Den Haag staat al een halve eeuw bekend als de hoofdstad van de Nederlandse popmuziek, vooral door de populariteit in de playlists van de radio en de populaire liedopnamen. Het antwoord ligt bij de hits! Bands uit het Westland waren vaker te horen dan die uit Amsterdam – al moet worden opgemerkt dat de Delftse Tee Sete set band ook wel wat krediet verdient – en zelfs Zoeterwoude had een outfit die “The Shoes” heette.

Kijken we naar de periode van 1963 tot 1969, dan scoort Den Haag aanzienlijk meer hits dan Amsterdam: 43 om 34. Echter, in twee groepen – The Golden Earrings en Motions uit 1963-1969 (de nederbeat periode) die samen goed zijn voor 21 hits. Is er niet zo’n drastisch verschil wanneer alleen diegenen worden geteld met drie of meer succesvolle nummers in dit tijdsbestek versus alle Nederlandstalige muziekacts uitgebracht op Philips Records label tussen 1958 – 1970.

Geluk aan de zijde

Den Haag is altijd een broeinest voor muziek geweest, zowel kwalitatief als economisch. De eerste popmiljonairs van Nederland kwamen uit de Heiner stad (in tegenstelling tot Amsterdam). En met het recente succesverhaal van Anouk Di-rect, dat bewijst dat het opnieuw goede muzikanten kan voortbrengen, is er geen reden waarom je je zorgen zou moeten maken dat je favoriete genre door deze trend wordt achtergelaten!

Den Haag staat op nummer 1 in de ranglijst van beatsteden. De Indo-rockers uit de jaren vijftig legden een vruchtbare muzikale bodem die later bands zou voortbrengen als Smokie en Driel, die populair werden bij hun kinderen thuis in Engeland tijdens de hippiecultuurbewegingen van de jaren 60. Een tijd waarin flower power alles overheerste wat mooi was. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit kleine Nederlandse stadje aan de kust van het Europese vasteland een ideale locatie zou zijn voor het radiostation Radio Veronica (of “Radio Van” zoals het werd genoemd). Dit muziekpodium had DJ’s die platen draaiden van artiesten als Clapton ; Cream; Jimi Hendrix Experience; Rare Bird Singers enz., die al snel over de internationale grenzen bekend werden dankzij de optredens van artiesten die hier in ons eigen land woonden.

Herman Brood en andere

Den Haag is een stad die de afgelopen vijftig jaar in het middelpunt van de belangstelling heeft gestaan. Als zodanig zijn andere belangrijke bands en ontwikkelingen onopgemerkt gebleven, ondanks hun bijdragen aan de Nederlandse cultuur, zoals nederbeat muziek die een impact had in elke hoek van dit land met jonge mensen die de popgroep The Moans uit Arnhem kozen die later zouden uitgroeien tot een van de grootste rocklegendes ooit. Herman Brood’s solocarrière werd hier geboren in deze straten waar je ook zijn ouderlijk huis kunt vinden!

Het IJsselmeer Volendam is niet meer weg te denken uit de muziekscene. In dit kleine stadje was blues van wereldklasse en gespeeld door Harry Muskee die liet zien dat “provinciaal” geen scheldwoord was maar een eretitel voor de inwoners terwijl hij elke avond zijn ding deed op het podium voor Normaal geweldige zaal waar je nu nog steeds van live optredens kunt genieten!

In Eindhoven (Armand) en Haarlem (Boudewijn de Groot) werd duidelijk dat je ook in het Nederlands goede popmuziek kon maken. Een decennium later leidde dat zelfs tot Beatles-achtige toestanden met Doe Maar Tilburg/Brabant).

Anti Den Haag?

Den Haag is een geweldige Nederlandse stad. Het is dan ook geen verrassing dat Amsterdam de hoofdstad van Nederland is en daar veel evenementen organiseert, maar in dit geval hebben we het over de Hitweek! De bron van alle informatie over de hotste bands van deze week was onduidelijk; maar de productielocatie (Amsterdam) gaf enkele aanwijzingen over waar ze hun informatie oorspronkelijk vandaan hadden – de beatagenda was zo’n aanwijzing … en dan nog meer als je bedenkt hoe succesvol deze artikelen waren in het verspreiden van informatie over heel Europa.

De kranten van het Nederlandse verzet stonden bol van belangstelling en waardering voor het werk van Haagse bands. Er was geen teken dat ze het moeilijk hadden met hun regering, want veel jongeren in deze provincie voelden zich gedwongen om partij te kiezen tijdens de Tweede Wereldoorlog door te schrijven over wat hen bezighield; Gilbert’s Collapse is zo’n voorbeeld waar hij zijn Neutrale status laat zien door muziekkritiek zonder ook maar enig politiek standpunt in te nemen – wat hem volgens ons een uitstekende kandidaat maakte!

popmuziek

Den Haag, een echte kweekvijver voor de PopsceneDen Haag, een echte kweekvijver voor de Popscene

Bands als The Golden Earring, Q65 en Earth & Fire vonden hun succes in Den Haag. Maar waarom werd deze stad in die periode zo vruchtbaar voor jong poptalent?

Barry Hay – de frontman van de Nederlandse rockers Golden Earsring met hits als Radar Love – deelde zijn levenservaringen om deze vraag te beantwoorden, meer dan 50 jaar nadat hij op slechts 16-jarige leeftijd als frontman van een populaire band begon!

Het zijn de Indo’s die de popmuziek meenemen naar Den Haag

Den Haag’s bloeiende 60’s pop scene is een voldongen feit. De stad telde meer dan 2000 bands, waarvan er verschillende zowel nationaal als internationaal zeer succesvol werden – ze begonnen allemaal in de Zuiderparkbuurt waar muziek in die periode een van de weinige manieren was voor jongeren om arm op te groeien.

Maar liefst 200.000 Indonesiërs vestigden zich tussen 1950 en 1960 in Den Haag. Deze toestroom van nieuwe burgers bracht een muziekscene met zich mee die niet mogelijk zou zijn geweest zonder hun invloed op de Nederlandse cultuur-Indonesische jongeren introduceerden rock ’n roll (en traditionele Indonesische krontjong). Bij Nederlanders voor wie deze zogenaamde Indo Rock de eerste blootstelling was tot een veramerikaniseerde vorm die populair was in binnen- en buitenland.

Blanke en Indische jongeren in Den Haag hadden elkaar tot het eind van de jaren vijftig niet ontmoet. In die tijd was het voor Indianen onmogelijk om baantjes te krijgen bij horecabedrijven of lid te worden van clubs, omdat hen de toegang werd ontzegd door blanke leden die hen daar toch niet wilden hebben. Dit bracht veel jongeren van beide rassen ertoe hun eigen dansgroepen op te richten, waardoor enkele katholieke priesters, waaronder pater Roelof Smit Liemers (1915-1998), konden helpen deze twee rivaliserende facties bij elkaar te brengen door middel van een evenement genaamd “Rocknight”. Waar iedereen kon genieten van deze muziek die toen populair werd gemaakt!

Haagse Beat

Peter Koelewijn’s hit uit 1960, Kom van dat dak af, wordt algemeen beschouwd als de aftrap voor rock ’n roll in Nederland. Internationale rock-‘n-rollers als Elvis Presley en The Beatles bereikten eindelijk de Nederlandse radio met hun muziek na jaren op een eilandenrijk ver weg van Europa waar geen andere Amerikanen of Britten waren om naar te luisteren. Behalve degenen die net voor de Tweede Wereldoorlog waren overgekomen en hen uiteindelijk weer meenamen omdat het thuis zo druk was dat ze niet nog meer mensen wilden laten overkomen. Dus hoorden deze Europese landen alles over Amerika uit de eerste hand van iemand anders!

Golden Earring

In het begin van de jaren zestig ontstonden er veel bands in Den Haag en die werden al snel populair. Eén zo’n groep was Golden Earring, die kan worden beschouwd als één van Nederlands meest succesvolle rockgroepen ooit – met George Kooymans en Rinus Gerritsen die elkaar in hun straat ontmoetten toen ze nog op de middelbare school zaten!

Een verhaal over twee muzikanten die begonnen met alleen een akoestische gitaar, maar populair werden als een van de eerste Haagse bands. Ze kopieerden en imiteerden andere artiesten totdat ze werden ontdekt door Freddy Haayen – een brutale manager!

De uitvoer is geschreven in derde persoon en vertelt dit fascinerende verhaal waardoor ik meer te weten wilde komen over hoe deze jongens begin vorige eeuw hun start kregen !!!

The American Dream

De Hagenezen waren een van de weinige bands die erin slaagden Den Haag te ontstijgen en een wereldhit te scoren. In 1968 hielden ze een Amerikaanse tournee waar hun ruigere repertoire echt weerklank vond bij het publiek in Amerika – dit is het moment waarop Golden Earring beroemd werd omdat ze niet alleen uit Nederland kwamen!

De legendarische Amerikaanse zangeres Janis Joplin ging op haar knieën voor de band en Jimi Hendrix probeerde de Haagse basgitarist Rinus Gerritsen te rekruteren in zijn begintijd bij Experience. Het is geen wonder dat deze bloeiende Haagse popscene is ontstaan uit een verrassend goede combinatie van de Nederlandse rock ‘n’ roll cultuur vermengd met liberale vaders. Die ruimdenkend genoeg waren om de interesse van hun kinderen in muziek niet alleen toe te staan maar ook aan te moedigen!