Bands als The Golden Earring, Q65 en Earth & Fire vonden hun succes in Den Haag. Maar waarom werd deze stad in die periode zo vruchtbaar voor jong poptalent?
Barry Hay – de frontman van de Nederlandse rockers Golden Earsring met hits als Radar Love – deelde zijn levenservaringen om deze vraag te beantwoorden, meer dan 50 jaar nadat hij op slechts 16-jarige leeftijd als frontman van een populaire band begon!
Het zijn de Indo’s die de popmuziek meenemen naar Den Haag
Den Haag’s bloeiende 60’s pop scene is een voldongen feit. De stad telde meer dan 2000 bands, waarvan er verschillende zowel nationaal als internationaal zeer succesvol werden – ze begonnen allemaal in de Zuiderparkbuurt waar muziek in die periode een van de weinige manieren was voor jongeren om arm op te groeien.
Maar liefst 200.000 Indonesiërs vestigden zich tussen 1950 en 1960 in Den Haag. Deze toestroom van nieuwe burgers bracht een muziekscene met zich mee die niet mogelijk zou zijn geweest zonder hun invloed op de Nederlandse cultuur-Indonesische jongeren introduceerden rock ’n roll (en traditionele Indonesische krontjong). Bij Nederlanders voor wie deze zogenaamde Indo Rock de eerste blootstelling was tot een veramerikaniseerde vorm die populair was in binnen- en buitenland.
Blanke en Indische jongeren in Den Haag hadden elkaar tot het eind van de jaren vijftig niet ontmoet. In die tijd was het voor Indianen onmogelijk om baantjes te krijgen bij horecabedrijven of lid te worden van clubs, omdat hen de toegang werd ontzegd door blanke leden die hen daar toch niet wilden hebben. Dit bracht veel jongeren van beide rassen ertoe hun eigen dansgroepen op te richten, waardoor enkele katholieke priesters, waaronder pater Roelof Smit Liemers (1915-1998), konden helpen deze twee rivaliserende facties bij elkaar te brengen door middel van een evenement genaamd “Rocknight”. Waar iedereen kon genieten van deze muziek die toen populair werd gemaakt!
Haagse Beat
Peter Koelewijn’s hit uit 1960, Kom van dat dak af, wordt algemeen beschouwd als de aftrap voor rock ’n roll in Nederland. Internationale rock-‘n-rollers als Elvis Presley en The Beatles bereikten eindelijk de Nederlandse radio met hun muziek na jaren op een eilandenrijk ver weg van Europa waar geen andere Amerikanen of Britten waren om naar te luisteren. Behalve degenen die net voor de Tweede Wereldoorlog waren overgekomen en hen uiteindelijk weer meenamen omdat het thuis zo druk was dat ze niet nog meer mensen wilden laten overkomen. Dus hoorden deze Europese landen alles over Amerika uit de eerste hand van iemand anders!
Golden Earring
In het begin van de jaren zestig ontstonden er veel bands in Den Haag en die werden al snel populair. Eén zo’n groep was Golden Earring, die kan worden beschouwd als één van Nederlands meest succesvolle rockgroepen ooit – met George Kooymans en Rinus Gerritsen die elkaar in hun straat ontmoetten toen ze nog op de middelbare school zaten!
Een verhaal over twee muzikanten die begonnen met alleen een akoestische gitaar, maar populair werden als een van de eerste Haagse bands. Ze kopieerden en imiteerden andere artiesten totdat ze werden ontdekt door Freddy Haayen – een brutale manager!
De uitvoer is geschreven in derde persoon en vertelt dit fascinerende verhaal waardoor ik meer te weten wilde komen over hoe deze jongens begin vorige eeuw hun start kregen !!!
The American Dream
De Hagenezen waren een van de weinige bands die erin slaagden Den Haag te ontstijgen en een wereldhit te scoren. In 1968 hielden ze een Amerikaanse tournee waar hun ruigere repertoire echt weerklank vond bij het publiek in Amerika – dit is het moment waarop Golden Earring beroemd werd omdat ze niet alleen uit Nederland kwamen!
De legendarische Amerikaanse zangeres Janis Joplin ging op haar knieën voor de band en Jimi Hendrix probeerde de Haagse basgitarist Rinus Gerritsen te rekruteren in zijn begintijd bij Experience. Het is geen wonder dat deze bloeiende Haagse popscene is ontstaan uit een verrassend goede combinatie van de Nederlandse rock ‘n’ roll cultuur vermengd met liberale vaders. Die ruimdenkend genoeg waren om de interesse van hun kinderen in muziek niet alleen toe te staan maar ook aan te moedigen!